Lepší přehled o spojích a zpoždění autobusů, inteligentní zastávky či pohodlné informace z domova. Nejen to přináší nový „smart“ projekt v Děčíně, na němž s týmem odborníků pracuje Martin Strnad, analytik projektů informačních a komunikačních technologií a Smart City z děčínského magistrátu.
Martine, hlavní náplní Vaší práce je „Smart City“, tedy takzvaná chytrá řešení v našem městě. Na jakém projektu – mimo jiné – jste v posledních měsících pracoval?
Minulý rok jsem si předsevzal, že v roce 2022 spustíme řadu inovací, které ulehčí obyvatelům našeho města život v Děčíně. Jednou z těchto věcí je zlepšení komfortu cestujících městské autobusové dopravy. Cílem je, aby měli lepší přehled o dopravní obslužnosti, aby si lépe mohli naplánovat jízdu autobusem. Mojí ambicí je dostat město Děčín v této oblasti na světovou úroveň. Vytvořil jsem proto tým odborníků z nově založené smart skupiny, zástupců Dopravního podniku města Děčín (DPMD), představenstva DPMD, náměstka primátora Tomáše Brčáka a posléze i Krajské platformy Portabo.
Celý projekt je rozvržen do pěti etap. Co přináší první etapa?
V první etapě probíhá integrace dat. Což znamená: jízdní řády, poloha autobusů, odjezd ze zastávky, vypočítané zpoždění. S integrací dat jsme začali již na konci loňského roku s tím, že tato data bude využívat například společnost Google ve svých mapách a navigacích. To je naprosto klíčové.
Co konkrétně to bude pro cestující znamenat?
Cestující už nebudou muset přemýšlet nad tím, jak se dostat na dané místo v Děčíně či jeho okolí, ale využijí nástroj, který má každý přístupný ve svém telefonu či počítači. Děčín se tak zařadí po bok měst, jako jsou Praha či Brno, která tuto možnost nabízí. Využívají ji i cestující řady zahraničních velkoměst.
Co přinese druhá etapa?
Vytvoření odjezdových tabulí. Na konci roku 2021 se podařilo do projektu přivést Krajský úřad Ústeckého kraje a jeho smart platformu Portabo. Po dohodě a smlouvě o bezplatném poskytování dat mezi DPMD a krajským úřadem začaly práce na odjezdových tabulích pro každou zastávku na území Děčína. Výsledkem je první verze odjezdových tabulí, které nám dávají neomezené možnosti využití a zlepšení informovanosti pro cestující. Myslím, že to ocení nejen obyvatelé našeho města, ale také turisté, kteří se v našem městě, pokud jde o dopravu, třeba tak dobře jako místní neorientují.
Dneska jsou velmi populární a využívané QR kódy. Počítáte s nimi?
Samozřejmě, jsou součástí třetí etapy. Každá autobusová zastávka bude mít svůj unikátní QR kód. Ten bude odkazovat na odjezdovou tabuli dané zastávky. Tam, kde nebude inteligentní tabule v podobě panelu (infosloupek, „TV“), tam bude mít cestující možnost jednoduše QR „naskenovat“ do mobilního telefonu a bez studování papírového jízdního řádu se mu zobrazí veškeré nejbližší odjezdy z dané zastávky.
Mohu tuto službu využít i doma, pokud jezdím třeba každé ráno ze stejné zastávky?
Ano, QR kód jednotlivé zastávky si budete moci uložit do svého telefonu. Z pohodlí domova si pak zobrazíte nejbližší spoj z té „vaší“ zastávky. A to rozhodně není všechno. Například majitelé restaurací si budou moci QR kód natisknout do svých jídelních lístků a tím dají svým zákazníkům možnost získat rychle informaci, kdy jim jede autobus z nejbližší zastávky. Fantazii se meze nekladou.
Proběhlo již nějaké testování?
Pro testování inteligentních tabulí jsme navázali spolupráci se Střední průmyslovou školou strojní, stavební a dopravní v Děčíně. Studenty jsem požádal o dvoutýdenní testování – a podle jejich zkušeností a zpětné vazby budeme pracovat na dalším vývoji, aby tabule dokonale pokryly potřeby cestujících.
Počítáte i se stavebními úpravami zastávek?
Rozhodně. Navíc – teď už mluvíme o čtvrté etapě – chceme na inteligentní zastávky využít dotace. Vybrali jsme pečlivě několik důležitých dopravních uzlů – zastávek, které budou kompletně přestavěny, a to včetně nových zálivů, mobiliáře (laviček, košů), přístřešků, zelených střech a samozřejmě inteligentních panelů (infokiosků, „TV“). Z výběrového řízení vzešla společnost, která nyní připravuje projektovou dokumentaci a společně s odborem místního hospodářství a oddělením strategického rozvoje a řízení projektů připravují veškeré podklady pro podání žádosti na dotaci. Ta by mohla dosáhnout 85 procent. Pokud se podaří dotaci získat, začnou stavební úpravy již příští rok. Zbývá nám poslední, pátá etapa.
Co přinese?
Inteligentní panely. Jak jsem již zmínil, tak v rámci možné budoucí dotace bylo vybráno několik zastávek, které budou mimo jiné osazeny i „inteligentním sloupem“, takzvaným infokioskem, nebo zavěšeným odolným monitorem, který bude zobrazovat vytvořené odjezdové tabule s nejbližšími odjezdy autobusů (včetně Dopravy Ústeckého kraje – zelených autobusů) na dané zastávce. Tyto odjezdové panely bude možné rozšířit také na další místa – zastávky, ale například i do příjezdové vlakové haly, škol, budov magistrátu, obchodních center, firem. Naprosto jednoduše tak na svém zobrazovacím zařízení (TV s webovým prohlížečem) zobrazí odjezdy z jejich nejbližší zastávky.
Jaké další projekty chystáte?
Je toho opravdu hodně, pracujeme například na platební bráně pro občany města, která již dokonce získala ocenění, dále řešíme portál občana, fotovoltaiku či modernizaci veřejného osvětlení.