Děčínský Bynov, silnice u Bořislavi, poblíž Panenského Týnce a v Ludvíkovicích. To jsou podle nedávného průzkumu pro řidiče nejkritičtější místa v severních Čechách.
Špatné počasí ani ne zrovna dobrý stav silnice neodradily řidiče mercedesu od rychlé jízdy. Onoho listopadového rána před třemi lety se doslova řítil ve směru od Velemína k Bořislavi.
Po projetí levotočivé zatáčky na mokré silnici přestal mít nad svým autem kontrolu a vjel do protisměru. Vzápětí se ozvala ohromná rána. Srazil se s protijedoucím Renaultem. Silný náraz oba vozy vymrštil mimo komunikaci.
Výsledek nehody nemohl být tragičtější. Oba šoféři na místě zemřeli. A nehod v tomto úseku je pořád dost, byť ne tak tragických.
Mírná zatáčka na silnici I/8 kousek od Bořislavi na Teplicku svádí k sešlápnutí plynu. Nyní se objevila na seznamu nejrizikovějších úseků tuzemských silnic, který sestavuje společně s policií pojišťovna Allianz. Ten čerstvý se týká dat z let 2015 až 2017.
„Stejně jako v předchozích ročnících této analýzy jsme posuzovali dálnice a silnice první třídy. Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů,“ vysvětlil mluvčí Allianz Václav Bálek.
Vedle počtu vážných nehod byly dále nehodové lokality porovnány podle počtu lidí, kteří zde utrpěli smrtelná nebo těžká zranění, podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě a počtu lehčích zranění.
U Bořislavi se ve zmíněném období stalo celkem pět nehod. Vedle dvou smrtelných zde utrpěl jeden člověk i těžké zranění. Na krajském žebříčku nejrizikovějších úseků obsadila druhé místo.
Tím vůbec nejkritičtějším místem se stala část Teplické ulice v děčínské části Bynov. „Na silnici I/13 poblíž autoservisu došlo ve sledovaném období k osmi nehodám, z nichž si tři lidé odnesli těžká zranění,“ konkretizoval mluvčí Bálek.
Řidiči riskují kvůli chvilkové šanci na předjetí
Šoféři tu totiž riskují kvůli chvilkové šanci na předjetí, které je na této silnici jinak prakticky nemožné.
„Bohužel je zde autobusová zastávka a u ní frekventovaný přechod pro chodce. Řidiči zde zvyšují rychlost a předjíždějí i na přechodu, přestože to zákon zakazuje,“ hodnotí situaci v daném místě Jan Pechout, zástupce BESIP v Ústeckém kraji.
Třetí místo nelichotivého žebříčku obsadila silnice I/7 v katastru Panenského Týnce na Lounsku. Šest nehod si zde vyžádalo jeden lidský život, pět těžkých zranění a 24 lehkých.
Čtvrté pak zatáčka na silnici I/13 ve východní části Ludvíkovic na Děčínsku – sedm nehod, jedno smrtelné a jedno těžké zranění.
„Je to podobné. Řidiči se snaží využít síly a rychlosti svých aut a začnou předjíždět, protože vědí, že za vrcholem kopce to opět dlouho nebude možné. V tomto úseku jsou velice nepříjemné zatáčky, levotočivá navíc s negativním sklonem,“ líčí Pechout. Správce komunikace tu přikročil k několika opatřením, například odstranil svodidla či stromy.
Páté místo patří silnici I/15 severovýchodně od Libčevsi na Lounsku, kde se odehrálo až neuvěřitelných dvaatřicet nehod s pěti těžkými zraněními.
Z celorepublikového hlediska posuzovala Allianz pojišťovna 62 nehodových lokalit, kde bylo 154 vážných dopravních karambolů. Sestavila i celostátní žebříček dvaceti nejrizikovějších lokalit. V těch Ústecký kraj nefiguruje.
Vůbec nejhorším místem byla v Česku v letech 2015 až 2017 křižovatka na silnici I/27 u obce Třemošná na Plzeňsku. Na konci ulice Americká se za poslední tři roky odehrálo dvanáct nehod.
„Převážná většina ze 154 zkoumaných nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, který se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Autor: Monika Gordíková
Zdroj: https://usti.idnes.cz/