Město Děčín má šanci zařadit se mezi turisticky mimořádně atraktivní lokality díky projektu lanovky s nástupní stanicí pod zámkem na Mariánské louce a výstupní stanicí na Pastýřské stěně s restaurací, ZOO a s výhledem na nádhernou scenerii Labského údolí. Projekt lanovky je turisticky atraktivní nejen v lokálním, ale i evropském měřítku. Projektu děčínské lanovky vyjádřily podporu evropská města jako například francouzské Loos-en-Gohelle či polské Siemianowice Śląskie. Jedná se o místa s průmyslovou minulostí, kterým se díky novým projektům podařilo zcela změnit tvář města.
O možné výstavbě lanovky na Pastýřskou stěnu se v Děčíně hovoří již několik let.
„Vybudování lanovky na Pastýřskou stěnu se v tuto chvíli jeví jako jedině možná a reálná rozvojová investice v Děčíně. Lanovka by mohla být realizována do dvou let a přinese městu jako turistická atrakce radikální zvýšení turistického ruchu samozřejmě včetně jeho druhotného efektu. Očekáváme navýšení počtu turistů, kteří navštíví město, o 200 až 300 tisíc osob ročně,“, upřesňuje záměr města Pavel Sukdol, místopředseda předsednictva Hospodářské a sociální rady okresu Děčín a člen pracovní skupiny „Lanovka Děčín“.
Od stavby lanovky si pracovní skupina slibuje výraznou podporu cestovního ruchu v městě, ekonomické oživení města a jeho okolí, podporu místních podnikatelů. Lanovka má za cíl přitáhnout nejen turisty české, ale i zahraniční, podobně jako se to daří například Českému Krumlovu. Vedle toho je Děčínsko přirozeným cílem pro turisty ze sousedního Polska a Německa (Sasko).
„Předcházející návrhy selhávaly, protože nebyly dostatečně komplexní a zabývaly se pouze technickým řešením dopravy. My jsme připravili více funkcí, aby byl objekt plně využitý a zároveň atraktivní pro širší cílovou skupinu. Mimo kina a amfiteátru u spodní stanice je velkým tahákem nádherný výhled na řeku a údolí. Domnívám se, že by se lanovka mohla stát pilířem nové identity města, podobně jako jsou Eiffelovka v Paříži nebo šikmá věž v Pise,“, říká projektant a spoluautor ideového návrhu Martin Pribila. A dodává, že přesné umístění výstupní stanice bude ještě předmětem hlubší analýzy.
Celý projekt je šetrný k přírodě a respektuje ptačí oblasti v místě
Lanovka by zároveň mohla sloužit nejen jako významný turistický cíl, ale i jako nová dominanta města. V neposlední řadě zastánci lanovky akcentují i využití jako součást městské hromadné dopravy.
Samotná lanovka tohoto typu je navíc v rámci Evropy zcela ojedinělá, podobně pojatý a komplexní projekt (ale bez lanovky) se připravuje zatím pouze ve skotském Edinburghu.
Město Děčín uvažuje o financování lanovky z vlastních prostředků, nicméně autoři projektu stále nechávají prostor i pro soukromého investora tak, aby stavba a provoz lanovky co nejméně zatížily veřejný rozpočet a peníze do města a regionu naopak přinesly. Výstavbu podporuje Okresní hospodářská komora Děčín i Hospodářská a sociální rada okresu Děčín.