Ústecký kraj počítá v dopravní koncepci pro roky 2017-21 s výstavbou nové železnice. Má vést přes Lužické hory a částečně i přes Německo. Přeložka trati v Jedlové na Děčínsku by měla zajistit přímé spojení z Ústí nad Labem například do Rumburku nebo Varnsdorfu. Někteří starostové ze Šluknovského výběžku ale nad tímto záměrem kroutí hlavou. Dali by totiž přednost zachování současných tratí.
„Ústecký kraj by chtěl v budoucnu pohodlně novou tratí propojit velká města ve Šluknovském výběžku,“ říká mluvčí Lucie Dosedělová a pokračuje: „Nově by se zajíždělo do Varnsdorfu, který v tuhle chvíli není napojen na stávající trať. Jezdila by tam přímá vlaková spojení mezi Rumburkem, Varnsdorfem, Děčínem a Ústím nad Labem.“
Kraj chce také stavět na německém území. „Vlaky by zajížděly i do Bad Schandau, Rumburku, Žitavy a dál, až do Liberce,“ vysvětluje Dosedělová. Přiznává ale, že je to hudba budoucnosti. Navíc by musel kraj odkoupit pozemky, které pod budoucími kolejemi leží: „Víme, že se jedná o tak nákladnou a složitou věc, že nemáme ani náklady a počítáme s tím vybudováním až v letech 2028.“
Vize nového železničního spojení ve Šluknovském výběžku se nezamlouvá některým starostům
„Ve chvíli, kdy my nejspíš bojujeme o to, aby byly zachovány stávající tratě, tak se do strategie kraje dostává z určitého úhlu pohledu velká zbytečnost duplicity. Trať vede místy obtížným terénem jen proto, aby bylo přímé spojené z Jedlové do Varnsdorfu,“ myslí si nezávislý starosta Krásné Lípy Jan Kolář.
Souhlasí s ním i starosta Rybniště Roman Forfera: „Stavět trať v území, kam nejsme schopni přenést 110 kilovoltů ze Svoru do Varnsdorfu, to je prostě naprostá fantasmagorie.“
Kraj by chtěl navíc stávající trať, která mimochodem vede i přes Krásnou Lípu, po stavbě té nové upozadit a používat ji jen na nákladní dopravu.
„To neslyšíme vůbec rádi, že by odpadla ze stávající trati vlaková osobní přeprava, to ohrožuje náš dlouhodobý záměr, kdy usilujeme, aby Krásná Lípa byla na dráze národního parku,“ konstatuje Kolář.
Nutnost vybudovat novou trať nevidí ani manažer turistické destinace České Švýcarsko Jiří Rak: „Považuju to za nereálné. Máme tu určitou infrastrukturu existujících tratí, poslední dobou i opravených, a nevidíme důvod tyto tratě nahrazovat novými. Ta trať se v Rybništi dělí na Varnsdorf a na Rumburk, není to tak, že nemůže být přímé spojení.“
Jiří Rak si myslí, že by bylo pouze potřeba upravit návaznost jednotlivých spojů: „Samozřejmě teď tudy cestující nemohou jet, protože přípoj není, zatímco před třemi roky byl. Takže lidi jsou fascinovaný, že se na malém území nedostanou z jedné strany na druhou, což dřív neexistovalo.“
Nový úsek železnice přes Německo, který by spojoval Varnsdorf s Rumburkem, by naopak velmi uvítal rumburský starosta Jaroslav Sykáček z ČSSD.
Autor: Daniela Pilařová
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever