Labské údolí bude na seznamu evropsky chráněných území Natura 2000. V pondělí 2. 5. o tom rozhodla vláda. Reagovala tak na požadavek Evropské komise. Česko rozhodnutí dlouho odkládalo z obavy, že se tím zkomplikuje plánovaná stavba jezu u Děčína.
Proč vláda labské údolí na seznam chráněných lokalit nakonec zařadila?
V opačném případě by České republice od Evropské hrozila jednorázová pokuta až 54 milionů korun a pak ještě penále zhruba osm milionů korun měsíčně.
Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce z ANO, který zařazení dolního Labe na seznam podporoval, tu navíc bylo nebezpečí, že by Česká republika nemusela získat sedm miliard korun z evropských dotací, které mají být určené právě na podporu vodní dopravy.
Sporné lokality byly dvě: kromě dolního Labe, tedy úseku zhruba od Litoměřic až po Hřensko a státní hranici – ještě Louky u Přelouče. Ty vláda na seznam stále nezařadila a čeká, jak se Brusel k jejímu kroku postaví.
Co říkají na rozhodnutí vlády odpůrci stavby jezu na Labi?
Stavbu jezu na Labi dlouhodobě kritizuje například organizace Přátelé přírody. Předseda její správní rady Marian Páleník rozhodnutí vítá, i když podle něj přichází hodně pozdě.
„Mělo to být před 11 lety, takže těžko říct, jestli je to ostuda, nebo sláva. Myslím si ale, že to jinak dopadnout nemohlo…“
A jak celou věc komentují lodní dopravci, kteří naopak stavbu jezu prosazují? To shrnuje Lukáš Hradský ze společnosti Evropská vodní doprava.
„S rozhodnutím vlády nesouhlasím. Domnívám se, že je to špatné rozhodnutí, které zásadně ovlivní nebo znemožní rozvoj plavby v České republice a bude mít negativní dopady na hospodářství České republiky.“
Stavba děčínského jezu má totiž zvednout hladinu řeky a umožnit tak lodím plout po Labi po celý rok. Připomeňme, že proti zapsání dolního Labe na seznam chráněných lokalit se v minulosti stavělo i ministerstvo dopravy.
Zkomplikuje nějak vládní rozhodnutí plánovanou stavbu jezu u Děčína?
V tuhle chvíli je jasné jen to, že ji minimálně o něco pozdrží. Bude totiž třeba doplnit podklady k vyhodnocení dopadů plánované stavby jezu na životní prostředí. Podle Ředitelství vodních cest by ale nemělo jít o zásadní změny a vše by mělo být hotové nejpozději do půl roku. Pak teprve přijde na řadu samotné schvalování dokumentu, po kterém bude moci investor požádat o stavební povolení.
Laicky řečeno teď půjde o to, jak se dokáží projektanti vypořádat například s požadavky na zvýšenou ochranu bobrů a lososů. Podle ředitelství vodních cest jsou ale tyto věci zohledněné už v současném projektu.
Samotná příprava stavby trvá už 20 let. Dosavadní pracovní termín počítal s tím, že se jez povede uvést do provozu nejdříve v roce 2021. Tohle datum se teď zřejmě posune.
Autor: Tomáš Šácha
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever
Foto: aleso