Děčínský dopravní podnik je vlastněný městem, je proto logické, že je sledován veřejností. Ve firmě se rozhoduje podle pravidel obchodních společností, tzn. není nutné rozhodnutí představenstva veřejně vysvětlovat či obhajovat, stačí je vysvětlit zástupcům majitele, radě města. Osobně si myslím, že to je jedna z hlavních chyb současného vedení firmy. Doba se změnila, lidé dnes vyžadují otevřené informace. Nejde jen o nějaké uklidňování rejpalů ale i o komunikaci s klienty, cestujícími. Jejich zájem nakonec rozhodne, zda bude „městská“ firma i do budoucna potřeba. Vždy jí totiž může nahradit soutěž dopravců o službu.
V nedůvěře, kterou má veřejnost k představitelům politické moci určitě nepomůže, pokud se dozvíte, “firma potřebuje peníze na odpisy, jinak se zastaví její rozvoj“. Pokud se ale neví, o jaký rozvoj půjde, má smysl tam dávat městské peníze? Dovolím si nedůvěru ještě trochu zvýraznit. Město Děčín každý svůj investiční nákup zveřejňuje, limitující částka je 50 000 Kč. Záměry města i na poměrně malé investice jsou veřejně pranýřovány, jeho představitelé musí jít z kůží na trh a skousnout to. Není to ani trochu příjemné a za tuto roli si jich i vážím. Musí představenstvo firmy v obdobném duchu informovat veřejnost? Přirozeně nemusí a je jen na jeho rozhodnutí, zda to chce a má zapotřebí. Může ale pak vzniknout dojem, že město do firmy naleje peníze bez toho, že by jeho obyvatelé věděli, k čemu byly využity. Dovolím si být lehce osobní, s předsedou představenstva Ing. Raškou se vleče z minulosti nedůvěra k jeho rozhodnutím o nakládání s veřejnými prostředky města. Osobně se mu divím, že se ještě nepoučil a v nové roli neposkytuje lidem maximálně informací o tom, k čemu peníze pro firmu potřebuje. Ono totiž nakupovat nové autobusy nemusí být zrovna efektivní a nemyslím si, že by právě v této době byl autobusů ve firmě nedostatek.
Integrovaný systém dopravy Ústeckého kraje totiž už funguje i v Děčíně. Dopravní podniky Ústí nad Labem i Teplic jsou už součástí systému. Část cestujících začne více využívat „zelené autobusy“ krajského dopravce, to se znovu promítne do výkonů firmy. Při dopravě do práce, či do školy např. v Ústí nad Labem se to určitě vyplatí. Díky tomu se bude dále měnit vytíženost jednotlivých spojů a bude další důvod je rušit. Optimalizační audit by měl i s touto možností počítat. Už dnes je městem organizovaná doprava po městě doplňkem krajského systému. Možnost na jeden doklad, zeleným autobusem po Děčíně, železnicí a městskou dopravou v Teplicích a Ústí n. L. tuto roli ještě posílí. O výkony a zájem cestujících bude městský podnik muset hodně bojovat.
Zelené autobusy navíc obsluhují území města v jinou dobu než Děčínský dopravní podnik, je dokonce možné že „krajská“ jízdenka pomůže vyřešit pro některé lidi dopravu večer. Například poslední zelený autobus večer do Jílového jede ve 23.47, navazuje na příjezd pražského vlaku. Do Benešova jede noční spoj vlakem dokonce v 1. 17, což je také návaznost na příjezd vlaku z Prahy. V obou případech jde o dopravu i ve všední den. Proč ve stejnou dobu není možné lidem zajistit dopravu do Želenic, Boletic či na Kamenickou, když tam bydlí skoro stejně lidí, úplně nechápu. Přitom třeba linka 33, jede na Kamenickou o 20. minut dříve, tzn. míjí se s vlakem. Není se pak ani co divit, že je málo vytížená. Do Bynova městská doprava nemusí být potřeba, tam už teď jede krajský autobus.
Už řadu let se v Čechách hledá nová role veřejné dopravy jako alternativa bouřlivého rozvoje individuální automobilové dopravy. Naučili jsme se šetřit a využívat optimalizační modely. Zjistí se, kterým autobusem kolik lidí jede a podle toho se buď autobus ponechá nebo zruší. Víme ale jaké mají cestující a obyvatelé našeho města dopravní potřeby, aby bylo vhodné nabídnout autobus ? Chceme vůbec, aby lidé po městě jezdili autobusem?
Dnes už se trochu zapomíná, jak vlastně veřejná doprava začínala. Bývalo zvykem lidem službu nabízet. Nabízí dopravní podnik své služby lidem ? Pokud je v Boleticích, Březinách či Bynově, problém s parkováním aut, přemýšlí někdo o tom, jak jim pomoci s alternativní službou městské dopravy ? Co vše se obyvatelé města dozví od svého dopravce, aby je motivoval jezdit autobusem ? Pro lidi, co o dopravě rozhodují, je určitě rychlejší a pohodlnější jezdit po městě autem. Mohu jen doporučit, občas jeďte autobusem a dívejte se do tváře lidí, kterým autobusy slouží. Třeba lepší služba není jen o penězích ale i o snaze sloužit.
Ing. Vlastimil Pažourek,
předseda klubu HNUTÍ NEZÁVISLÝCH ZA HARMONICKÝ ROZVOJ OBCÍ A MĚST v Děčíně.