Rubriky
Zprávy

Mýtné na německých dálnicích se zatím odkládá. Jde prý o diskriminaci zahraničních řidičů

D8 Petrovice_alesoMýtné pro osobní auta na německých dálnicích se odkládá. A to přestože spolková vláda v březnu schválila zavedení dálničního poplatku od roku 2016. Důvodem je zásah Evropské komise. Německo tak zůstává poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní dopravu.

Německa jezdí častěji, hlavně za prací. Ale také pro sezónní návštěvníky oblíbených vánočních trhů a lidi, kteří jezdí do Německa na pravidelné nákupy.

Evropské komisi se německý zákon nezdá kvůli možné diskriminaci na základě národnosti ve dvou věcech. První je, že poplatek v podstatě nebudou platit němečtí řidiči, protože si ho budou moci odečíst z daně za vlastnictví vozidla. Druhý problém je podle EK v nepřiměřeně vysoké ceně za krátkodobé známky. Ty si obvykle kupují právě cizinci.

Desetidenní mýtné by řidiče podle typu vozidla vyšlo na 5 až 15 eur, tedy 140 až 420 korun. Komise německému ministerstvu dopravy poslala dopis s žádostí, aby svůj záměr vysvětlilo. Je to první z několika stupňů procesu, který by mohl teoreticky skončit až u evropského soudu.

Podle německého ministra dopravy budou přípravy na spuštění mýta pokračovat dál

Německé ministerstvo dopravy podle svého šéfa Alexandra Dobrindta odložilo zavedení mýtného především kvůli právní nejistotě, kterou způsobily kroky Evropské komise vůči Německu. Proto prý v tuto chvíli není možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému. Výběr provozovatele mýta ale zahájí německá vláda hned poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr Evropské unie. Mýtné v chystané podobě neodmítá jen Česká republika, ale i další země, které sousedí s Německem, jako je Rakousko a Nizozemsko.

Dříve nebo později nás ale poplatky za užívání německých dálnic neminou

Na rozdíl od České republiky by Německo nevydávalo dálniční známky, které se lepí na čelní sklo. Systém by měl být elektronický, zaplacení by kontrolovaly mýtné brány snímáním registrační značky. Poplatky by řidiči mohli uhradit po internetu nebo na čerpacích stanicích.

Cena ročních i krátkodobých dálničních poplatků bude záviset na ekologické šetrnosti vozidel. U starších automobilů by se ročně mohla vyšplhat až na 130 euro, tedy 3600 korun. Dvouměsíční užívání dálnic by vyšlo na 16 až 30 euro, tedy 440 až 840 korun a desetidenní poplatek bude již zmíněných 5 až 15 eur.

Jen pro představu, roční provoz Škody Octavia z roku 2010 s dvoulitrovým dieselovým motorem by vyšel na 100 eur, tedy 2800 korun. Naproti tomu provoz Škody Fabie s benzínovým motorem s objemem 1.2 z roku 2012 by ročně vyšel na 24 eur.

Jeden z původních návrhů zákona dokonce počítal se zpoplatněním celé německé silniční sítě. Po protestech obcí v pohraničí ale ministerstvo dopravy ustoupilo a poplatky by se měly odvádět pouze za jízdu po dálnicích.

Autor: Tomáš Kopecký
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever