Na Kozí dráhu z Děčína do Telnice spadlo u Jílového ze svahu několik tun kamení. Odborníci nyní musí prozkoumat, nakolik je svah nestabilní a zda ho bude potřeba zpevnit. Než bude jasno, je trať vyloučena z provozu. Halloweenská ani Mikulášská jízda proto nebude a ohroženy jsou i první jarní vlaky.
„Pískovcové bloky, některé velké i přes metr, jsou už uklizeny. Máme ale problém s přístupem k 20 metrů vysokému svahu, odkud spadly, což komplikuje i jen jeho odlesnění lezeckou technikou, aby vůbec mohl být jeho stav posouzen odborníky,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
V tuto chvíli je výluka na turistické trati, která je využívána nejen v létě, ale i ve zbytku roku při řadě oblíbených akcí, nahlášena do 5. prosince. Do té doby by měla být vybrána firma, která poté svah zkontroluje a udělá geologický posudek. Mikulášský vlak tedy letos 6. prosince nevyjede.
„To zcela určitě nestihneme. Potřebujeme posudek odborníků, abychom měli stoprocentní jistotu, že se řícení nebude opakovat. A proto i další jízdy naplánované na začátek jara pojedou až podle toho, co geologové řeknou. Zda je zhruba sto metrů široký svah bezpečný, nebo zda bude potřebovat nějaké kotvení či sítě,“ přibližuje Ptačinský.
Správa železniční dopravní cesty nebude mít posudek v ruce dříve než na jaře. „Přijde zima, a jestli něco funguje spolehlivě jako detonační kladivo, tak je to zamrzání a rozmrzání vody ve skalách,“ upozorňuje Ptačinský.
Trať se musí opravit a fungovat dál, říká krajský radní
Na Kozí dráhu mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova vyjely vlaky poprvé před více než 140 lety. Pravidelná doprava tu skončila v roce 2007, od té doby jezdily motoráčky jen z Děčína do Telnice a pouze příležitostně. Turistickou dopravu na trati platily okolní obce a kraj.
Příští rok chce Ústecký kraj provoz Kozí dráhy zcela převzít a rozšířit.
„Trať se musí opravit a fungovat dál. Pár spadlých kamenů není důvod, aby tu provoz ustal,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
I Správa železniční dopravní cesty odmítá, že by havárie měla vést k likvidaci dráhy. „Zavírat tratě nás nebaví. Pak nastává rozkrádání a stárnou třikrát rychleji. Kozí dráhu se snažíme udržet, a čím častější tu bude provoz, tím lépe,“ dodal Ptačinský.
Autor: Andrea Angermannová
Zdroj: http://usti.idnes.cz/