Redaktor MF DNES ve čtvrtek sledoval, jak důkladné jsou německé kontroly na dálnici do Drážďan. Snažil se najít odpověď na otázku, jaký mají smysl, když sousední hraniční přechody zůstávají volné. Ukázalo se, že Němci se zatím spíše jen připravují na nový nápor běženců.
Pár kilometrů za hraničním přechodem Krásný Les na Ústecku se německá dálnice A17 začne zničehonic sužovat do jednoho pruhu. Povolená rychlost klesá na dvacítku. O kousek dál stojí na dálnici německý policista a odklání vybraná auta na odstavné parkoviště.
Místo na německé dálnici A17, jež navazuje na ústeckou D8, je symbolické. Před vstupem Česka do Schengenského prostoru byla právě tady německá celnice. Teď se sem celníci a příslušníci pohraniční policie vrátili. Na rozlehlém parkovišti jich ve čtvrtek bylo asi dvacet, ze vzduchu vše sledoval vrtulník.
Kontroly byly namátkové. Policisté si vybírali hlavně dodávky, nákladní auta a autobusy. Klíč, podle kterého volili, však není jasný. V síti uvázl třeba český autobus Student Agency, který Němci po pár minutách pustili dál. Bez povšimnutí naopak nechali projet tři autobusy se srbskými značkami, přestože právě ze Srbska míří početné skupiny uprchlíků.
Většina řidičů několikaminutová zdržení chápala. „Je to správné,“ řekl šofér nákladního auta z Plzně. Mířil do Berlína. „Akorát by se kontroly mohly dělat dole na jihu. Tady to jen obtěžuje,“ dodal poté, kdy policistům ukázal doklady a nadzdvihl plachtu na návěsu.
„Kontroly by se měly dělat i v Česku,“ řekl další řidič, jenž z Ostravy vezl do Brém náhradní díly do aut.
Migranti cestují hlavně v noci a nad ránem
„Máme trochu obavy z toho, aby se zde netvořil špunt,“ řekl k německým kontrolám šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák. Zatím byly obavy zbytečné, na dálnici panoval klid. Díky pečlivé organizaci a velikosti parkoviště zde nebyla žádná kolona.
Za dvě hodiny, kdy byl redaktor MF DNES na místě, policisté zastavili několik desítek aut. Všechny ale po chvilce pustili, žádného nelegálního běžence neodhalili.
„Migranti cestují hlavně v noci a nad ránem,“ poznamenal k tomu Ušák.
Zdálo by se, že německá hraniční kontrola je tak jen zbytečným gestem. Zvlášť, když Němci hlídají jen dálnici a vedlejší hraniční přechod v Petrovicích na Ústecku, jak se redaktor MF DNES přesvědčil, zůstává volný.
Dálnice D8 by se mohla stát hlavním migračním tahem
Jenže podle českých policistů i saských politiků by význam dálnice jako jednoho z hlavních migračních tahů mohl ještě vzrůst.
„Myslím, že po zavedení kontrol mezi Německem a Rakouskem teď převaděči hledají náhradní trasu. Mohla by vést buď přes Slovensko a Polsko, nebo ze Slovenska přes Česko do Saska po D8,“ míní Ušák.
Podobně uvažují i Sasové. „Momentálně budeme sledovat koridor Slovensko – Česko – Sasko,“ řekl v pondělí saský ministr vnitra Markus Ulbig.
Nynější kontroly by tak mohly být pro Němce důležitou přípravou na novou uprchlickou vlnu.
Autor: Artur Janoušek
Zdroj: http://usti.idnes.cz/