Rubriky
Zprávy

Klienti z Domova pro seniory v Chřibské si stěžují na to, že už léta nevědí, kam mizí jejich peníze

stovka_alesoVyžít musí se stokorunou na týden a někteří už léta nevědí, co se se zbytkem jejich důchodu děje. Takové jsou výpovědi klientů domova pro seniory Potoky v Chřibské na Děčínsku. Ředitel soukromého domova tvrdí, že si stačí o vyúčtování služeb požádat.

„Dostáváme jen stovku na týden,“ popisují dvě klientky soukromého domova Potoky v Chřibské na Děčínsku. Jejich jména známe, zveřejnit si je ale nepřejí.

Podobnou zkušenost ale popisuje i paní Pokorná, která domov opustila a vyúčtovaní služeb také nedostávala. Při odchodu z domova spočítala, že má nárok na 20.000, dostala ale jen část. „Poslali mi 7.000. Nedostala jsem žádný papír, žádné konečné vyúčtování, nic…“

Ředitel domova Josef Prokeš podobnou praxi vyvrací: „Vyúčtování dáváme na požádání, kdykoliv si klient řekne. Někteří ho dostávají pravidelně, někdy to požadují rodinní příslušníci, kteří musejí doplácet na pobyt. Klientům prostě zůstává 15 procent důchodu podle zákona na depozitu, z toho se jim pak platí různé doplatky – u lékaře, útraty v kantýně, a tak dále. To, co jim vyčleňujeme, těch sto až dvě stě korun na týden, to je na cigarety. Protože jinak by to všechno prokouřili.“

To, jak má vyúčtování správně fungovat, popsal David Pospíšil z ministerstva práce a sociálních věcí.

„Standardně se předkládá jednou měsíčně, pokud se uživatel nedohodne s tou konkrétní službou jinak. Vždy to musí být upraveno smluvně, a vždy to musí bez vyzvání poskytovatel sociálních služeb předkládat.“

Velmi důležité tak je, aby si klient domova, poručník nebo člen rodiny nastavení vyúčtování ve smlouvě dobře ošetřil. Stejná pravidla přitom platí jak pro soukromé tak pro státní domovy.

Autor:  Iva Zítková
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever