Děčínská dopravní komise doporučila radním města, aby zvážili další využití a investice do Kozí dráhy, na jejíž provoz se skládají obce a kraj. Město ve svém zpravodaji zveřejnilo anketu, co by si lidé na trati přáli. Stále častěji se totiž objevují názory zřídit místo železnice cyklostezku.
„To, že se pětkrát do roka projede po Kozí dráze vlak, městům ani jejich obyvatelům nic nepřináší. Cyklostezka by tu byla ideální. Ty současné na Děčínsku jsou přeplněné,“ míní například děčínský zastupitel za ČSSD Václav Němeček.
Děčín dosud za provoz motoráčku do Telnice platil 300 tisíc korun ročně. Děčínská primátorka Marie Blažková tvrdí, že anketou ve zpravodaji magistrát netlačí na to, aby se železnice na stezku pro cyklisty změnila.
„Je to jen sbírání názorů, protože trať městu nepatří a nemůže o ní rozhodovat. Zatím chce provoz vlaků financovat kraj, takže nikde nelobbujeme za to, aby se trať zrušila a místo ní se vybudovala cyklostezka,“ říká Blažková. Lobbovat podle ní radnice začne až ve chvíli, kdy trať bude zcela nevyužívaná.
Naopak Telnice zrušení trati jednoznačně odmítá. „Kozina musí být zachována, budovat místo ní cyklostezku je nereálné a nesmyslné, jsme zásadně proti,“ říká starosta Jan Doubrava.
Pokud by měla cyklostezka vzniknout, tak podle Doubravy jedině podél trati. „A samozřejmě bychom museli čerpat peníze z Evropských fondů. Vystavět ji by rozhodně nebylo v silách samotných obcí,“ podotkl starosta.
Kraj bude trať platit, jen když budou pro všechny obce
Ústecký kraj se zavázal, že turistické vlaky bude platit. „Ale jedině v případě, že všechny obce ležící podél trati budou pro. Pokud by byla jediná proti, nic platit nebudeme,“ zdůrazňuje krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Cyklostezku v železničním koridoru Kozí dráhy však nechce. „Vím, že se o tom mluví, ale zatím je to zcela nereálné, i kvůli financím,“ doplnil.
Vlastníkem trati je Správa železniční dopravní cesty. Údržba Kozí dráhy ji ročně stojí zhruba šest milionů korun. Ani podle ní ale není rušení provozu na trati na pořadu dne.
„Jako správce železniční infrastruktury tratě neradi rušíme. Její další osud bude tedy převážně záležet na budoucí objednávce dopravy ze strany kraje,“ uvedl mluvčí správy Marek Illiaš.
Kozí dráze hrozil zánik už v roce 2007
Využívat koridory zrušených tratí pro stavbu cyklostezek není nic neobvyklého. První taková stezka v Česku vznikla už v roce 2002, je 4,5 km dlouhá a vede z bývalého nádraží Česká Lípa – město na Vlčí Důl.
Během dalších let těchto cyklostezek přibývalo, dnes už mají po celé zemi stovky kilometrů. Zřízením cyklostezky na Kozí dráze by Děčínsko získalo spojení s Krušnohorskou magistrálou.
Kozí dráze hrozil zánik už v roce 2007, kdy na ní kraj přestal kvůli ztrátovosti objednávat pravidelnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic s podporou kraje i Děčína tehdy chtěly koridor trati využít pro dálniční přivaděč z Děčína k dálnici D8. Ministerstvo životního prostředí tomu ale zabránilo.
Přivaděč k dálnici D8 nemá Děčín dodnes a na Kozí dráze už se pravidelný provoz také neobnovil. Ústecký kraj objednává jen turistický provoz přes léto a při speciálních příležitostech.
Autor: Alice Klaubenschalková
Zdroj: http://usti.idnes.cz/