Nic se nemění, automobily budou po dálnici D8 jezdit v prosinci 2016. Potvrdil to premiér Bohuslav Sobotka, který se spolu s ministrem dopravy Danem Ťokem přijel v sobotu podívat na obří sesuv svahu u Dobkoviček.
Návštěvu premiéra doprovázel silný liják. Podobný, jaký v červnu 2013 zapříčinil sesuv půl milionu metrů krychlových zeminy na rozestavěnou dálnici a významně tak zkomplikoval její dokončení. „Na místě jsem se přesvědčil, že práce na sanaci sesuvu postupují tak, že není ohroženo zprovoznění posledního úseku dálnice do konce roku 2016,“ řekl Sobotka.
Dokončení strategických spojení se sousedními zeměmi je podle premiéra jednou z priorit vlády. „Platí to i pro dálnici D8. Termín jejího zprovoznění do konce roku 2016 jsem při své sobotní návštěvě Německa potvrdil také našim saským partnerům. Odjíždím s přesvědčením, že když budeme postupovat rychle a důsledně, tak máme šanci to stihnout,“ doplnil.
Optimistou je i ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj by už v prosinci 2016 mohly jezdit po chybějícím úseku auta. „Předložíme vládě návrhy na dvě jednací řízení bez uveřejnění, abychom mohli co nejrychleji pokračovat v sanaci i v úpravách zářezu dálnice u Řehlovic,“ prohlásil Ťok.
Sanace sesunutého svahu má za sebou první fázi, tedy odtěžení jeho horní části, která hrozila dalšími pohyby. „V druhé fázi vybudujeme na úrovni dálnice tížnou nebo pilotovou zeď, kterou svah podchytneme, aby dálnici dál neohrožoval,“ upřesnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa s tím, že tato fáze by měla začít v září. Ve třetí fázi pak stroje odtěží zeminu z tělesa dálnice.
Sanaci zaplatí firmy z pojistek
K nákladům na sanaci svahu se nechtěl Jan Kroupa vyjadřovat. Hovoří se však až o miliardě korun. „Předběžnou kalkulaci máme, ale nerad bych ji sděloval dřív, než uvidíme celou projektovou dokumentaci,“ řekl pouze. Ministr Ťok doplnil, že státní kasu by sanace příliš zatížit neměla. „Velká část svahu bude sanována za pojistky firem, které se na výstavbě podílejí.“
Stavebníci také pracují na tom, aby se sesuv neopakoval na jiné části rozestavěné dálnice. Nestabilních svahů je totiž podél dálnice v Českém středohoří několik kilometrů. „ŘSD nestabilní území monitoruje a svahy podle potřeby zajistíme. Tyto práce ale nemají vliv na zprovoznění dálnice,“ doplnil Kroupa.
Turisté mají smůlu, lokálka nebude
Zatímco dokončení dálnice je pro ministerstvo dopravy prioritou, tak převážně turistická železniční trať 097 mezi Lovosicemi a Teplicemi, která byla sesuvem také poškozena, se obnovy zřejmě nedočká. Ministr dopravy potvrdil, že zprovoznění poškozeného úseku není v plánu. „Budu upřímný. Ministerstvo dopravy by železnici raději neopravovalo. V této fázi s ní nepočítáme,“ uvedl. Trať by tak končila v Radejčíně a vlaky by se obracely zpět do Teplic. „Ústeckému kraji bychom to nějak kompenzovali. Jednání ale stále probíhají,“ dodal Ťok.
Autor: Michal Dvořák
Zdroj: http://usti.idnes.cz/