Jedno z nejkrásnějších nádraží v zemi je obehnané plotem, který má chránit procházející lidi před padajícím zdivem. Nádraží Děčín – východ se totiž už léta pro osobní dopravu nepoužívá a tak památkově chráněná budova chátrá.
„Je to novorenesanční budova, dalo by se říci, že je to palác. Možná by se charakter budovy dal zaměnit i s divadlem,“ vypráví Oto Chmelík, děčínský archivář, člen Děčínsko-podmokelské vlastivědné společnosti.
S kolegy vydal v roce 2007 knihu Děčín, železniční křižovatka českého severu. Národní technické muzeum přišlo s myšlenkou využít děčínské nádraží pro železniční expozici.
„Z fotografií je vidět, že železniční doprava byla tehdy opravdu luxusní, dráhy se snažili vyjít vstříc pasažérům, kteří se měli cítit velmi pohodlně.“
„Jsme u východní části budovy, vidíme, že je velmi zchátralá. Potřebuje okamžitý zásah, který zabrání dalšímu chátrání. Jsou zcela poničené římsy a velmi špatná střecha,“ říká Chmelík.
Stav památky znepokojuje i ombudsmanku
Stav budovy je tak vážný, že na něj poukazovala i veřejná ochránkyně práv. Děčínská vlastivědná společnost se snaží památku zachránit.
Laický názor Otto Chmelíka nedávno potvrdila i zpráva z kontroly památkové inspekce. Ta se stavem památky začala zabývat hlavně kvůli podnětu od veřejné ochránkyně práv.
Inspektoři majiteli, Českým drahám, vyčítali celou řadu nedostatků v péči o chráněnou budovu.
Mluvčí drah Radka Pistoriusová připustila, že dráhy do nádraží investovat nechtějí. Obavy o statiku budovy podle ní ale nejsou na místě.
„V posledních dvou letech jsme nechali opravit střešní krytinu, dá se říci, že ve velkém rozsahu. Opravili se komíny a také bylo instalováno elektronické zabezpečení objektu.“
Dráhy už léta marně shání investora, který by se budovy ujal. To je i přání vlastivědné společnosti. Šance na to, že by v nádražní hale byla výstava je ale dnes už minimální.
Technické muzeum totiž ztratilo zájem o vytvoření expozice kvůli astronomickým nákladům na opravu.
Autor: Iva Zítková, mkp
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever