Příští týden se začne pracovat na odstranění svahu, který se sesunul na stavbu dálnice D8 nad Prackovicemi na Litoměřicku. Vláda schválila přidělení prvních sanačních prací za 72 milionů korun firmě Eurovia, která dálnici přes České středohoří staví. Ekologové ale toto řešení kritizují. Firma už na sesuv stěhuje techniku.
„Rok a čtvrt – když si odmyslím aktivity nového vedení ministerstva dopravy – tam zával leží a brání dalšímu pokračování výstavby této důležité dálniční komunikace,“ vysvětlil po jednání vlády premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD.
„Jsem rád, že vláda přijala rozhodnutí, které umožní, abychom se sesuvem konečně začali intenzivně a prakticky zabývat,“ dodal předseda vlády.
Řešení spočívá v zadání prací firmě Eurovia, která dálnici staví. Prvotní sanaci svahu dostane přidělenou bez výběrového řízení. Hlavním argumentem má být rychlost. Podle geologických průzkumů totiž existuje možné riziko dalšího sesuvu.
S tím ale nesouhlasí Miroslav Patrik z organizace Děti Země.
„Myslím si, že ze strany ministerstva je to alibismus, protože pokud by sesuv byl rizikový nebo šlo o nějakou živelní pohromu, ministerstvo by okamžitě začalo jednat a udělaly by se průzkumy,“ tvrdí Patrik.
Souhlasí tak s názorem ústeckého hejtmana Oldřicha Bubeníčka z KSČM, který tvrdí, že pro vyhlášení stavu nebezpečí na sesuvu nebyly důvody.
Jak už dříve řekl Českému rozhlasu vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon, stavebníci teď musí svah nejdříve odvodnit.
„Vrchní část sesuvu by se měla odvodnit příkopem, a pak by se měla nejvyšší část odvézt, protože spouští pohyb sesuvu,“ upozornil Soldon.
Podle vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře z hnutí ANO se má zemina použít místo nevhodného podloží na další části dostavby D8, a sice na křižovatce v Řehlovicích.
Ředitelství silnic a dálnic teď už jen čeká na podpis smlouvy se společností Eurovia. První zeminu ze sesutého svahu by mohli pracovníci odvézt už příští týden.
„S Eurovií dosud nemáme o této zakázce podepsanou smlouvu, nicméně podpis očekáváme v nejbližších dnech. Myslím si, že samotné fyzické zahájení prací na místě bude také otázkou velice krátké doby. Podle mých informací už Eurovia na místo stěhuje techniku,“ uzavírá Jan Rýdl z ŘSD.
Autor: Jan Bachorík, Simona Bartošová
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever