Rubriky
Zprávy

Správci železnice začali zpevňovat skálu, kterou nesměli odtěžit

skaly_sanace_zajisteni_alesoV děčínské části Dolní Žleb začala stabilizace Žlebské jehly, která patří k významným skalním dominantám labského údolí. Správa železniční dopravní cesty ji původně chtěla odtěžit, protože ohrožovala projíždějící vlaky. Ochranáři tomu ale zabránili.

„Práce budou hotové do konce roku 2014,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Dodal, že zakázku za 4,6 milionu korun bude provádět firma AZ Sanace.

Ptačinský upřesnil, že před vlastní stabilizací Žlebské jehly firma věž očistí od skalních úlomků, vegetace a zeminy, očistí i skalní dutiny a pukliny. Vlastní sanace počítá s tím, že oddělené bloky s hlavní věží k sobě sepnou ocelové svorníky, které tak stabilizují narušený masiv pod hlavním objektem věže.

Správci železnice se tak vrátili k původní možnosti, jak skalní blok zabezpečit. Staticky zajistit totiž chtěli věž i na počátku. Jejich znalci pak ale v posudcích doporučili skálu kvůli možnému zřícení úplně odstranit.

Proti tomu se postavila Správa CHKO Labské pískovce, na jejímž území se jehla nachází. Nechala si vypracovat oponentní posudek, který původní závěry vyvrátil.

„Na základě předložených podkladů nelze vyvodit závěr, že na Žlebské jehle došlo v průběhu posledních tří let k výraznému zhoršení stabilitní situace. Nelze vyvodit závěr o nezbytnosti odtěžit Žlebskou jehlu,“ uvedl Ústav struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR, který posudek zpracoval.

Dlouholetá sanace skal už stála 130 milionů
Správa CHKO proto rozhodla, že se věž bourat nebude. Záchranu věže přivítali horolezci, kteří proti jejímu odtěžení protestovali.

„Je to velké vítězství rozumu a místních lezců nad silovým řešením problému. Nejde jen o lezecké cesty, které na skálu vedou, ale vůbec o to, že se podařilo zachovat krásný přírodní výtvor,“ prohlásil místopředseda výkonného výboru Českého horolezeckého svazu Petr Resch.

Nad železničním koridorem spojujícím Děčín s Drážďany probíhají sanace skal už od roku 1998. Od té doby do současnosti se v nich proinvestovalo 130 milionů korun. Stavební úpravy v kaňonu probíhaly těsně nad tratí i v nejvyšších patrech pískovcových masivů.

Podle jednatele projektantské firmy SG-Geoprojekt Stanislava Štábla, který v místě provádí dozor, už hlavní část sanací nejpoškozenějších bloků skončila.

Autor: Ondřej Kůs
Zdroj: http://usti.idnes.cz/