Dostavba dálnice D8 se dál komplikuje. Problémem je stavba křižovatky u Řehlovic a také sesuv půdy nad Litochovicemi nad Labem. Zabezpečení problematického svahu je totiž stále v nedohlednu. V Dubičkách na Ústecku se proto sešli vedoucí odborů dopravy z úřadů v Ústeckém kraji a lidé, kteří mají na starosti bezpečnost na silnicích. Objízdné trasy dálnice, si totiž každý rok vyžádají několik lidských životů.
„Vidíte, že rozpracovanost je poměrně vysoká, že v podstatě jenom to dodělat. Bohužel ta příhoda z 6. června nám v tomto místě vzala trochu vítr z plachet,“ komentoval sesuv nad Litochovicemi nad Labem vedoucí stavby D8 František Zuckerstein z ŘSD.
Ani víc než půl roku od sesuvu se na místě prakticky nic neděje. Odčerpává se jen voda ze sesunutého svahu a dělníci hloubí nový odtok, protože hadice by v zimě zmrzly a voda by neměla kam odtékat.
„Tady nastanou krušný chvíle, počasí tady nahoře už je mizerné. Všechny trubky a další věci můžou zamrzat. Navíc jsme v Čechách, takže občas se tu ztratí nafta, baterky. My říkáme, uděláme tady ten protlak a ten nikdo neukradne,“ dodává Zuckerstein.
Teď je ale podle něj nutné nechat udělat geologické průzkumy. Na základě jejich výsledků se rozhodne jak celý sesuv odstranit a svah kolem dálnice zabezpečit.
„Budou osloveny tři geologicko geotechnické organizace, které podají nabídku. Jedna z nich pak bude vybrána a výsledkem bude dokumentace k provedení sanace tohoto sesuvu.“
K tomu by mělo dojít v polovině příštího roku. Sesuv ale není jediný problém, který musí stavitelé D8 řešit. Dostavbu brzdí i chybějící most mezi tunely Radejčín a Prackovice, nebo stavba křižovatky v Řehlovicích.
Objízdné trasy mají na svědomí několik lidských životů ročně
Nedostavěná dálnice si ale každoročně vybírá na objízdných trasách, kudy denně projede až 20 tisíc aut, krutou daň.
„Když se budeme bavit o objezdových ramenech a komunikacích, což jsou silnice, které ztratí tento tranzitní význam v momentě, když bude dálnice dokončena, tak do té doby jde podle dlouhodobého sledování 7 lidských životů každý rok,“ přibližuje šéf ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák.
Situace je neudržitelná také podle Jana Pechouta z Besipu. „Jet po komunikaci mezi Ústím a Lovosicemi je o život a je to velké dobrodružství. Vždycky se najdou dva tři blázni, kteří pospíchají a vyrobí stovky nebezpečných situací,“ popisuje.
Dálnice D8 je tak nutné co nejdříve dokončit. „My se pohybujeme z hlediska dokončení v časovém horizontu dvou nebo dvou a půl let,“ doplňuje Frnatišek Zuckerstein. Do té doby tak budou lidé na objízdných trasách i samotní řidiči stále v ohrožení.
Autor: Jan Bachorík
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever