Rubriky
Firmy Politika Turisti Zprávy

Šluknovské ekonomice má pomoci lokální měna, sklenice „Tvrdší než euro“

Zika_TNES nápadem, jak podpořit lokální ekonomiku, přišlo občanské sdružení Místní akční skupina Šluknovsko. Navrhovaná „lokální měna“ s názvem Tvrdší než euro má přispět k obnově regionální obchodní sítě a peníze udržet v regionu. Bude mít podobnu sklenice na místní produkty.

„Když se člověk dostane do složité hospodářské situace, která je tu u nás na Šluknovsku, kde je vysoká nezaměstnanost, klesá kupní síla a podobně, tak to motivuje lidi, aby se zamysleli, co se s tím dá dělat,“ vysvětluje vznik „měny“ Martin Zíka, který je duchovním otcem projektu.

Hlavním problémem podle Zíky je, že nadnárodní obchodní řetězce zničily lokální centra ekonomiky a peníze tak utíkají z regionu. Nová „měna“ má pomoci tento trend změnit, aby důležitou roli měli opět místní producenti.

Tvrdší než euro (TNE) není platidlem v pravém slova smyslu. Jde o uzavíratelnou sklenici s originální etiketou, která má být nosičem kvalitních místních výrobků – medu, marmelády či mléčných produktů.

V oběhu je prvních 50 sklenic
„Je to nosič regionálních produktů, díky kterému budou místní výrobci mít příležitost prodávat své zboží. Tím se obnoví obchodní síť, která byla zničena nástupem nadnárodních řetězců,“ uvažuje Zíka.

Akční skupina představila „měnu“ uplynulou sobotu na festivalu lokální ekonomiky ve Varnsdorfu, po kterém vypustila do oběhu mezi prodejce prvních padesát sklenic.

Jako první své zboží budou ve sklenici prodávat děčínské bistro Houpací koník, varnsdorfská cukrárna Café Dlask a Čokoládovna Mana v Krásné Lípě.

Princip bude takový, že zákazník při první koupi výrobku zaplatí 30 korun za sklenici plus cenu samotného zboží. Sklenice mu po spotřebování výrobku zůstane a při další koupi už platí „jen“ za samotný produkt, jako je čokoláda, med či něco podobného, který si nechá do sklenice uložit.

„Tento systém spotřebitele motivuje k nákupu, protože skrze naší měnu jednak získá kvalitní regionální produkt, a jednak ho pak motivuje se k místnímu prodejci vrátit, protože Tvrdší než euro nebude k dispozici v řetězcích,“ podotýká Zíka s tím, že prodávat své zboží skrze „měnu“ budou moci jen firmy, které garantují vysokou kvalitu produktů, mají sociální aspekt a lokální či regionální zázemí.

Obchodní síť pro celé Děčínsko
Jak se „měna“ při obchodování osvědčuje, jaký je její oběh a jak jsou s ní prodejci a spotřebitelé spokojeni bude Místní akční skupina Šluknovsko průběžně monitorovat. Skupina se bude scházet každý čtvrtek, přičemž jejími členy jsou i ekonomové.

Zikova představa je, že v několikaletém horizontu nová „měna“ pomůže k vybudování obchodní sítě místních prodejců, v níž budou nakupovat lidé z celého Děčínska (asi 130 tisíc lidí) a zásadně přispěje k oživení regionální ekonomiky.

Zika škarohlídům vzkazuje, že akční skupina je připravena na kritické podněty reagovat. „My očekáváme, že budou kritické podněty. Na jejich základě budeme vymýšlet, jak vytvořit příznivé podmínky pro spotřebitele. Tohle je první krůček,“ uzavřel Zíka.

Autor: hrk
Zdroj: http://usti.idnes.cz/