Železniční muzeum na východním nádraží v Děčíně nebude. Přesto, že o jeho vybudování projevil zájem soukromý investor, České dráhy už začaly s demolicí některých budov a vytrháváním kolejí. Budova, která je památkově chráněná, čím dál více chátrá.
„Tohle je budova bývalé vodárny, vodojem, který tady vnikl před mnoha, mnoha lety. Pak se jednalo o tu budovu vpravo, to je bývalá motorárna depa,“ popisuje Jan Boček a ukazuje jednotlivé stavby.
Na východním nádraží chtěl provozovat muzeum železniční dopravy. Řadu měsíců o tom vyjednával s Českými drahami, které chtěly, aby připravil ekonomickou zprávu o svém záměru. Minulý čtvrtek ale na nádraží přišel a zjistil, že se začalo s demolicí.
„Věc je nevratná. Jednal jsem i s generálním ředitelem Českých drah panem Zeleným. Říkal, že je ve funkci krátce a asi to nedokáže ovlivnit a záleží na tom, jak je podepsána smlouva na likvidaci. Předpokládám, že firma, která likvidaci provádí, by musela dostat velké odstupné,“ říká Boček.
„O aktivitách soukromého investora nemám v tuto chvíli žádné informace. Tyto prostory a nemovitosti nevyužíváme. Z hlediska provozu, jak pro nákladní tak pro osobní dopravu, jsou dnes nepotřebné,“ vysvětluje stanovisko Českých drah tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský.
Pan Boček má už teď na nádraží v pronájmu budovu, kde opravuje dvě staré lokomotivy. S myšlenkou muzea v Děčíně nepřišel jako první. Podle děčínského archiváře Otto Chmelíka s nápadem přišlo Národní technické muzeum.
Podle něj je místo mnohem zajímavější než Masarykovo nádraží v Praze. „Děčín má z tohoto pohledu skvělou polohu. Blízko je Praha i Drážďany. Další věc je, že můžeme nabídnout opravdu unikátní věci nejen ze železniční, ale i z lodní dopravy,“ shrnuje hlavní výhody Chmelík.
Pochybnosti má pouze ohledně toho, kdo by měl muzeum zřizovat, protože se jedná o velikou investici. Hodnota budovy je ale podle něj obrovská, jak z kulturního hlediska, tak i z pohledu turistického ruchu.
O muzeum by byl rozhodně zájem, podobnou expozici má totiž jen Praha. „Do muzeí chodíme kvůli synovi. Nejvíc se mu líbilo v Praze. Kdyby bylo v Děčíně, tak tam budeme muset být obden nebo i dvakrát denně,“ říká paní Jana z Děčína.
Vše ale nasvědčuje tomu, že děčínské východní nádraží využití nenajde a bude postupně dál chátrat.
Autor: Iva Zítková, Iva Menšíková
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever