V Labi není voda a lodím se musí pouštět z přehrad vlny, díky kterým se dostanou na německé kanály. Problémy má kvůli suchu i přívoz ve Žlebu na Děčínsku, který putoval na opravu do loděnice, protože si prorazil trup o dno.
Pan Straus, který se o přívoz celá léta stará, o něm s nadsázkou hovoří jako o prokletém. S potížemi se totiž potýká neustále a zemřeli zde i tři převozníci. Spolehnout se na jeho služby je tak vždycky velice riskantní.
A kolik dní letos nebyl v provozu? „Spíš kolik dní byl. Asi třicet. Zlobilo to, zlobilo to. Pak začal jezdit, jezdil asi pět dnů. Pak projela rychleji loď a lano se přetrhlo. Přívoz letos stávkuje,“ popisuje Straus jen některé z řady příčin, proč přívoz nejezdí.
V tuto chvíli ho díra v trupu vyřídila minimálně do konce léta. I když se opraví, není jisté, že se najde někdo, kdo ho bude chtít provozovat.
„Doufáme, že přívoz bude v provozu, nicméně současný nájemce Labská plavební společnost dala k 1. 7. výpověď. To znamená že od 1. října bude muset přívoz provozovat někdo jiný, takže budeme hledat někoho, kdo by se o něj staral a zajišťoval jeho provoz,“ vysvětluje Romana Silvarová z Děčínského magistrátu.
Objevil se i Hladový kámen
Samotná přeprava přívozu do loděnice byla úspěšná také díky tomu, že se na krátkou dobu zvedla hladina řeky. Povodí Labe tak umožnilo odplout německé osobní lodi domů. Do Německa se během dalších dní chystají i některé české nákladní lodě.
„Nevím, kam přesně ta loď bude plout, ale určitě ve čtvrtek by měla být vlna pro evropskou vodní dopravu. Ty odjíždějí z Lovosic a zřejmě chtějí opustit republiku,“ říká vedoucí děčínské pobočky Povodí Labe Jiří Mach.
Podle něj se budou tyto lodě snažit najít práci v Německu, aby jejich ztráty kvůli suchu nebyly tak velké.
Z vody už několik dní vykukuje i takzvaný Hladový kámen, který je vidět za nízkého stavu. Tehdejší voraři do něho vytesali nápis: ‚Spatříš-li mne, zaplač‘. Dnešní rejdaři s tím bohužel musí souhlasit.