Občanská sdružení, která bojovala proti jednotlivým variantám dálničního přivaděče v Děčíně, se spojila. Na včerejším jednání zastupitelstva vystoupili jejich členové proti tomu, aby nová silnice vedla centrem města. Někteří zastupitelé se domnívají, že jde o zbytečnou diskuzi, protože peníze na tak velkou investici stejně budou chybět ještě desetiletí. Navrhují, aby se zakázal průjezd kamionů městem, což by podle nich situaci vyřešilo.
Hluku a zimní inverze v centru Děčína se obávají lidé z občanských sdružení, která se snaží zabránit výstavbě přivaděče údolím Chrochvického potoka nebo pod Pastýřskou stěnou. Obě projednávané varianty by podle nich svedly kamionovou dopravu do centra města.
Mluvčí sdružení Šárka Mikšovská upozorňuje, že Děčín má už teď v zimních měsících problémy s ovzduším. „Chceme poukázat na to, že obě varianty jsou stejně tak špatné pro obyvatele jako varianta současná, nulová, což je varianta po Teplické ulici,“ řekla Mikšovská.
Kvůli zhoršení ovzduší, které by kamionová doprava způsobila, by sdružení uvítala přivaděč co nejdál od centra města, například přes Malšovice. Radní Šárka Zimová-Dostálová naopak prosazuje, aby se zakázal průjezd tranzitní kamionové dopravy městem.
O situaci kvůli plánovanému dálničnímu přivaděči natáčela redaktorka Iva ZítkováDOWNLOAD (STÁHNOUT)
„Řešení by spočívalo v tom, že by se udělaly zákazové značky na několika různých trasách a že by se řešila varianta, kdy by se zakázal průjezd kamionové dopravy na silnicích II. a III. tříd. Napadá mě k tomu jedna věc, kdy se při povodních ukázalo, že tudy kamiony vůbec jezdit nemusí, protože v rámci krizové situace se jejich průjezd zakázal. Okamžitě. A fungovalo to naprosto bezchybně,“ podotkla Zimová-Dostálová.
Prosazuje tedy možnost, že by do města směřovala pouze doprava, která má v okolí konečnou stanici, všechny ostatní kamiony by měly jet po Ústecké silnici na dálnice. S tím ale nesouhlasí dopravci.
„Mám pocit, že paní radní buď z neznalosti nebo úmyslně ignoruje fakt, že dopravní omezení při povodních obrovsky zkomplikovala zásobování. Považovat to za dlouhodobé řešení mi přijde neuvěřitelně naivní a naprosto nesmyslné,“ říká pan Martin.
Zákaz nákladní dopravy na silnicích II. a III. tříd podle něj rozhodně nijak nevyřeší katastrofální dopravní situaci na úseku mezi Libouchcem a Děčínem. „Protože tady se jedná o silnici I. třídy, ke které neexistuje žádná rozumná alternativa. Alespoň tedy jestli nechceme výrazně zkomplikovat dopravu v Ústí nad Labem,“ dodává Martin, který přestěhoval svou dopravní firmu z Děčína do Ústí nad Labem už před několika lety právě kvůli problémům s připojením na dálnici.
Stejně jako ostatní dopravci je proti zákazům a vidí jediné řešení v budování obchvatů měst, přivaděčů a zlepšování silniční sítě.
Autor: Iva Zítková
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever