Na neočekávané potíže narazili dělníci při stavbě posledního chybějícího úseku dálnice D8. Na křižovatce u Řehlovic narazili na uhlí. Starostové obcí na objízdných trasách se obávají, že to dostavbu autostrády opět zdrží. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura ujišťuje, že zatím poslední ohlášený termín, červen 2015, dodrží.
„Přišlo se na to, že na křižovatce u Řehlovic jsou úplně jiné podmínky. Jsou tam tisíce tun materiálu, který je ke stavbě zcela nepoužitelný, včetně uhlí. Musí se odvézt a místo něho navézt z lomu jiný, což přinese i více nákladů,“ říká starosta Velemína Jiří Skalický.
Podle původního geologického průzkumu měl být u Řehlovic materiál, které je vhodný na stavbu a vyrovnávání terénu v trase dálnice.
„Je pravda, že tam narážíme na překvapení, ale vemte si, že jsme tam neměli takový přístup, jaký bychom potřebovali, protože jde o chráněnou krajinnou oblast. Průzkum vlastně děláme až při samotné stavbě,“ zdůvodňuje to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Nyní je tak nutné opravit projekt, což je pro obyvatele Velemína i dalších obcí na objízdné trase nepříjemná zpráva.
Změna termín dokončení neodsune, tvrdí ministr
„Loni nám slibovali, že dálnice bude hotová na konci roku 2014, pak oznámili, že to bude polovina roku 2015. Myslel jsem si, že za tu dobu, co ji staví, už mají všechno vymakané. Jenže garantovat se nedá nic. Dálnice se otevře v červnu 2015, jedině když příroda zase něčím nepřekvapí,“ říká starosta Skalický.
Do té doby budou obyvatelé Velemína, přes který denně projede až 15 tisíc aut, dál trpět.
„Ředitelství silnic a dálnic tady sice investovalo miliony, jsou nové autobusové zastávky, přechody, úpravy silnic, radary, jenže z měření hygienického ústavu vyplývá, že dopad zvýšené dopravy na zdraví je jasný, včetně karcinogenů. Takže zdržení o každý den je pro nás nepříjemné,“ dodává starosta.
Ministr Zbyněk Stanjura prohlásil, že změna projektu stavbu nezdrží ani neprodraží. Na dokončení dálnice D8 bude potřeba ještě nejméně 14 miliard korun.
Dálnice měla být hotová už přes dva roky
Peníze na dostavbu jsou podle něj přislíbené, pro letošní rok je to 1,7 miliardy. Z celkové částky 21 miliard korun bylo vyčerpáno přibližně sedm.
„Zajistili jsme plné financování stavby, a pokud nás nezastaví nějaké soudní rozhodnutí, tak bychom v červnu 2015 mohli po novém úseku jezdit. Kdyby všechno běželo normálně, stavba by byla dokončená v listopadu 2010,“ řekl Stanjura.
Narážel tím na více než dvacítku žalob proti stavebním povolením na dostavbu různých částí dálnice, kvůli nimž už soud jednou stavbu posledního úseku zastavil.
Na krajském soudu ještě zbývají nevyřízené dvě. Krajský soud jedno povolení zrušil v polovině března, podle Ředitelství silnic a dálnic ale nebude mít rozhodnutí praktický dopad.
Autor: Artur Janoušek
Zdroj: http://usti.idnes.cz/