Dálnice D8 přes České středohoří už nebude dokončena za evropské peníze. Českému rozhlasu to potvrdilo Ministerstvo dopravy. Dálnici tak musí zaplatit stát. Neohrožuje to znovu dostavbu dálnice?
Ještě v létě přitom Ministerstvo dopravy uvádělo, že pokud se D8 dokončí do roku 2015, bude za evropské peníze. U Řehlovic, na posledním úseku dálnice, stavba přitom roste doslova před očima. Na zpoždění to tedy nevypadá. Navíc Ředitelství silnic a dálnic stejně jako ministerstvo potvrdilo, že termín 2015 pro dokončení dálnice stále platí.
Proč tedy stát nechce využít evropské dotace? Na tuto otázku máme jen velmi opatrné odpovědi. Ministerstvo financí se nevyjádřilo, Ministerstvo dopravy pouze uvádí, že stavba je tak roztříštěná a situace kolem ní natolik složitá a leckdy neprůhledná, že by Brusel mohl dotaci zpochybnit. Ministerstvo dopravy chce proto peníze využít na opravu D1 a dálnici přes České středohoří zaplatit z místních zdrojů.
Neoficiální zdůvodnění je o něco konkrétnější – mluví se o tom, že se Ministerstvo dopravy bojí, že Brusel zpochybní už samotný výběr stavebních firem pro dostavbu D8. V roce 2007 se do něj přihlásila pouze dvě sdružení firem a nerozhodovala pouze nejvýhodnější cena, ale jiná kritéria.
Další hrozbou pro dostavbu D8 je žaloba ekologů, která leží u ústeckého krajského soudu. Soud měl o žalobě rozhodnout do příštího týdne. Protože ale ještě nestihl provést všechny úkony, které mu předepisuje zákon, musí termín prodloužit. Rozhodnutí se snad dozvíme v prosinci.
Stále tedy hrozí, že se bude opakovat situace z léta, kdy krajský soud stavbu dálnice zastavil kvůli připomínkám ekologů. Přikázal krajskému úřadu, aby znovu rozhodl o posledním stavebním povolení. Stavba se pak znovu rozjela až v září.
Naštěstí se v současnosti stavba poslední křižovatky u Řehlovic utlumuje na zimu a nové přerušení prací by tedy nebylo tak bolestné jako v létě, uprostřed sezóny.
Autor: Dagmar Cestrová
Zdroj: www.rozhlas.cz/sever