Ředitelství silnic a dálnic začalo připravovat zakonzervování stavby posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Poté, co soud minulý týden zrušil jedno ze stavebních povolení, existují dva scénáře. V prvním se stavba opozdí zhruba o čtvrt roku, v tom druhém o celé roky. Dálnici to prodraží.
Na D8 se stroje nezastavily úplně, rozhodnutí krajského soudu se týká jen posledního stavebního povolení, tedy asi 30 procent stavby. Na zbývající části dálnice se může pracovat bez omezení.
„Bohužel zastavené úseky, což jsou zhruba čtyři kilometry, jsou z hlediska času kritické. Nejhorší je situace na složité mimoúrovňové křižovatce u Řehlovic,“ řekl ředitel pražského závodu Ředitelství silnic a dálnic Jiří Mayer, který má dostavbu D8 na starosti.
Na části autostrády začala příprava na konzervaci stavby, aby se zabránilo sesuvům půdy ze svahů a ohrožení životního prostředí. Konzervaci ovšem musí stavební úřady Ředitelství silnic a dálnic nejprve nařídit. Ministerstvo dopravy nyní dostane seznam, co vše je třeba udělat, aby se zabránilo dalším škodám.
„Musíme zabezpečit svahy proti sesuvům, ochránit odvodněním stavbu proti zaplavení zejména v úseku 60. kilometru, betonové konstrukce vyztužit,“ popsal Mayer chystaná opatření.
Posunutý termín dostavby i samotná konzervace dálnici prodraží. „Když to bude konzervace na dobu měsíců, tak se budeme pohybovat v milionech,“ přiblížil Mayer.
Ve hře je ovšem i varianta, že konzervace nebude jen na dva měsíce, než krajský úřad vydá D8 nové stavební povolení. Protože ekologickému aktivistovi Lubomírovi Studničkovi, který napadl stavební povolení u soudu a uspěl, vadí nezákonná studie EIA z roku 1995, jednání o dálnici se může vrátit na úplný začátek. Pak by poslední úsek potřeboval nové územní povolení i správní řízení.
Autor: Andrea Angermannová
Zdroj: http://usti.idnes.cz/