Ve středu 21. prosince se otevře nový, 3,3 kilometru dlouhý úsek dálnice D8 z Lovosic do Bílinky. Lidé z přilehlých obcí si tak oddechnou od přehuštěné dopravy na silnicích kolem dálnice. Stavaři odhadují, že by celá dálnice přes České středohoří mohla být hotová v červenci 2014.
„Otevřením úseku se zjednoduší doprava v Lovosicích a dojde i k odlehčení na objízdné komunikaci kolem stavby dálnice III/24712a, která je v těsné blízkosti Lovosic a obce Vchynice. Je třeba zdůraznit, že dokončený úsek je opatřen protihlukovými stěnami, což povede k celkovému snížení hluku,“ potvrdil René Poruba pověřený řízením Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Uleví se i řidičům, kteří dnes musejí na úzkých objízdných cestách plných křižovatek popojíždět v kolonách. „Celkovým řešením bude ale až dokončení celé dálnice D8, tedy úseku z Lovosic až po Řehlovice,“ přiznává Poruba.
Až ho stavaři dokončí, bude tak zkompletovaná celá autostráda Praha – Drážďany. Na to Severočeši čekají roky, termín dostavby se kvůli sporům s ekology neustále posouvá. Při slavnostním zahájení stavby na podzim 2007 zaznělo, že bude dokončena za tři roky.
„V případě, že v prosinci bude vydáno stavební povolení a v lednu 2012 nabude právní moci, může být celá dálnice hotova v červenci 2014,“ přibližuje současný plán Poruba.
Na hasičárnu je dost času, zní z ŘSD
Tento termín by prý nemělo ohrozit ani to, že v Lovosicích zatím nestojí hasičská stanice, která zde kvůli nedalekým dvěma tunelům musí fungovat ještě před zprovozněním dálnice. Stát by měla kolem 60 milionů korun, které se teprve musí ve státním rozpočtu najít.
„Vybudování požární stanice ale není podmínkou pro získání stavebního povolení a do roku 2014 je na její stavbu dost času,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Ministerstvo dopravy se již dříve zavázalo, že na dálniční úsek z Lovosic do Řehlovic dlouhý 16,4 kilometru peníze budou i v případě, že by na autostrádu nebyly využity finanční prostředky z EU. „Náklady stavby jsou zřejmé ze smlouvy o dílo a činí 11,722 miliardy korun,“ podotkl k tomu Poruba.
Původně ale poslední úsek přes České středohoří měl stát asi 8 miliard korun. Za dobu stavby ovšem vzrostly ceny či DPH. „Na celkové dopady z nedostavění dálnice je ale třeba nahlížet nejen z pohledu ekonomických vlivů, ale především jako na celospolečenskou ztrátu. A ta je podle posudku ČVUT vyčíslena na 677,28 milionů ročně,“ dodal Poruba.
Andrea Angermannová
Zdroj: http://usti.idnes.cz/dalnice-d8-bude-o-3-kilometry-delsi-novy-usek-se-otevre-pred-vanoci-phx-/usti-zpravy.aspx?c=A111206_1696654_usti-zpravy_oks