Letošní Den bez aut připadající na 22. září prožili děčínští řidiči i místní dopravní policie v poklidu. Pořadatel této každoroční akce, kterým je Děčínská koalice pro pěší a cyklistickou dopravu, letos nechystala žádné blokády ani happeningy v ulicích. To však neznamená, že by se nic nedělo. Vysvětlení podal Marian Novák, předseda Koalice: „Věřím, že doba, kdy bylo potřeba takovým způsobem upozorňovat na nutnost zlepšení dopravy i života v našem městě větším využíváním kol a pěších zón je již za námi. Dnes snad už nikdo nepochybuje o tom, že se přemíra automobilů v ulicích musí nějakým způsobem řešit. A dokonce to uznávají i mnozí řidiči. Proto je potřeba nabízet řešení a naše organizace právě s jedním takovým přichází a předkládá je zástupcům města u příležitosti Dne bez aut.“
Zástupci Děčínské koalice pro pěší a cyklistickou dopravu dnes symbolicky v 11 hodin pod děčínským zámkem předali radnímu a předsedovi Komise životního prostředí a urbanismu Valdemaru Grešíkovi a radnímu a předsedovi Komise cestovního ruchu a zaměstnanosti Vlastimilu Pažourkovi návrh cyklotrasy pro Děčín 1. „V jedenáct proto, že přicházíme s řešením před dvanáctou a nikoli až po dvanácté a pod zámkem proto, že tím chceme dát najevo, že nejen občané Děčína, ale také turisté přijíždějící k nám na kolech z celé Evropy, by se měli bezpečně dostat k nejvýraznější dominantě našeho města,“ vysvětlil Marian Novák předseda Děčínské koalice pro pěší a cyklistickou dopravu.
Že současné vedení města má o rozvoj cyklistické a pěší dopravy zájem, potvrdil také primátor Děčína František Pelant na nedávném jednání se členy Děčínské koalice pro pěší a cyklistickou dopravu. „Uvědomujeme si, že město nemá v tuto chvíli v rezervách peníze na drahé projekty, a proto jsme hledali kompromisní variantu, která by umožnila rozšířit cyklistickou dopravní síť v Děčíně s vynaložením minimálních nákladů. Tuto variantu jsme našli. Dokonce jsme si ověřili, že náš návrh je v souladu s oficiálním konceptem rozvoje cyklistických tras, který si magistrát již nechal zpracovat,“uvedl vedoucí děčínské Arniky a zakládající člen Děčínské koalice pro pěší a cyklistickou dopravu Kamil Repeš.
Konkrétně se jedná o návrh cyklotrasy, která začíná u Tyršova mostu a vede Tyršovo a Křížovou ulicí na Zámecké náměstí a odtud dále Pohraniční a ulicí Boženy Němcové až na Komenského náměstí. Tato trasa nepotřebuje ke své realizaci velké investice, z velké části ji lze řešit vodorovným značením na stávajících komunikacích. Hlavní význam navrhované trasy je ten, že navazuje na mezinárodní polabskou cyklotrasu č.2 a umožňuje bezpečný pohyb cykloturistů městem až k děčínskému zámku. Také navazuje na tzv. podzámeckou cyklotrasu, takže nová trasa by propojila Staré město s Děčínem1 aDěčínem 2. To umožní například mládeži ze Starého města dojet bezpečně na kole až ke Gymnáziu nebo Evropské obchodní akademii. Další výhodou pro občany je, že na trase jsou obchody, banky a mnohé další instituce.
„Evropský den bez aut má zejména v západní Evropě, ale už i u nás, dlouhou tradici a přinesl také výrazné výsledky. Byla by to pro naše město ostuda se k této akci nepřipojit. Nemůžeme přece městské cyklotrasy, které známe z příhraničního Saska, našim sousedům stále jen závidět. Musíme si z nich vzít konečně příklad,“ uzavřel Repeš.
Jak se mohou k letošnímu Dni bez aut připojit další občané ještě upřesnil další člen Koalice Martin Zíka z občanského sdružení Beztelevize: „U příležitosti loňského Dne bez aut jsme zprovoznili webovou stránku www.cyklopesky.cz, kde se mohou obyvatelé Děčína seznámit s tím, jak by mohly cyklostezky a cyklotrasy v našem městě v budoucnu vypadat. To, co je nyní potřeba, je veřejná podpora těchto plánů a cyklistické a pěší dopravy vůbec. Z našeho webu bychom chtěli postupem času vybudovat veřejné fórum, které se bude věnovat právě této věci. Nejen Den bez aut, ale vůbec kvalitní život v našem městě lidé nejlépe podpoří tak, že se začnou zajímat, budou více chodit pěšky, více jezdit na kolech a od těch, kteří jsou k tomu kompetentní, budou vyžadovat zajištění kvality a bezpečnosti těchto druhů městské dopravy.“
Tisková zpráva Děčínské koalice pro pěší a cyklistickou dopravu – 22. září 2011