O víkendu měly na historickou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchova vyjet první výletní vláčky. Nestalo se. Pár dní před spuštěním provozu se totiž na takzvané Kozí dráze záhadně ztratily koleje. A podivných komplikací je mnohem víc. Podle místních za nimi stojí boj o lukrativní pozemky.
Původně měl vlak vyrazit již 23. července. Na dvouměsíční provoz 150 tisíci korunami přispěl kraj, dalších 170 tisíc poskládaly dohromady obce, jimiž trať vede, například Jílové, Chlumec či Telnice. Potřebné peníze tak byly, jenže začaly problémy.
Nejprve Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) stanovila jízdní řád, vzápětí ale oznámila, že na trati je zastavena veřejná doprava. Obce proto požádaly o takzvanou neveřejnou, tedy výletní formu. A když konečně měl vlak vyjet, ztratilo se 300 metrů kolejí před zastávkou Telnice směrem od Teplic.
„Na dvousetmetrovém úseku chybí na dvou místech asi 10 metrů kolejí. Tři dny před naší žádostí byla trať v pořádku a najednou není!?“ ptá se rozhořčeně Lubomír Michalec, radní Jílového u Děčína, který od starostů dostal provoz Kozí dráhy na starost.
Podle SŽDC za rozebrání trati může neznámý vandal. Obce jsou ale přesvědčeny, že koleje byly zničeny úmyslně. „Na devětadevadesát procent jsem přesvědčen, že to nejsou sběrači kovů,“ tvrdí Michalec.
Zloději naposledy ukradli koleje, matice ale na místě nechali
Nikdo nepopírá, že Kozí dráha se stává terčem zlodějů kovů, jejich cílem jsou ale většinou jen matice. „Naposled před prázdninami tam lidé viděli dva muže a nahlásili to policii. Trať byla opravena,“ připomněl nedávnou událost telnický starosta Rudolf Fiala.
Jenže tentokrát byly koleje rozebrány v místě, kam se autem nedá zajet, pracně odmontované šrouby překvapivě zůstaly na místě a bez dobré techniky se koleje rozmontovat nedají. „Kdyby tohle někdo dělal ručně, muselo by na místě být kolem šesti lidí,“ míní Michalec.
Problémy se zloději SŽDC řeší roky. „Koleje u Telnice chybí několik měsíců. A není pravda, že se sem nedá zajet, nedaleko je přejezd,“ oponuje mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Protože trať od Telnice do Oldřichova je nesjízdná, obce se rozhodly, že vlak pojede jen v úseku Telnice – Děčín. „Požádali jsme tedy o přidělení dopravní kapacity na úsek, kde dráha byla v pořádku. Sotva jsme to udělali, bylo nám oznámeno, že i tato část trati je poškozená a do 22. srpna je zde zakázán provoz,“ popisuje kolotoč závad Michalec.
Dle starostů jsou za zvláštními událostmi spekulanti s pozemky
Obce jsou ovšem odhodlané to nevzdat. „Po tom, kdo koleje rozebral, se pátrá a také se to vypátrá. Závada mezi Děčínem a Telnicí není velká, předpokládám, že v září první vlak vyjede,“ věří náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.
Loni o prázdninách přitom takové problémy nebyly, na Kozí dráze projely tisíce lidí. „Trať je v dobrém stavu, podle řady železničářů v lepším než polovina tratí v republice,“ říká Michalec.
To ale mluvčí Halla odmítá, podle něj technický stav trati neumožňuje obnovení provozu, vyžádalo by si to miliony korun.
Podle obcí se ale na dráze před pár lety měnily pražce, dával nový násep z kamení a koleje překlenul kvůli dálnici D8 nový most.
Starostové si proto myslí, že je za vším tlakem na ukončení provozu byznys s pozemky u železnice a spekulanti, kteří je skoupili a nyní chtějí vydělat.
„Trať se jim tam nehodí. Když tam bude, nebude zde přivaděč na dálnici. Máme podezření, že tito lidé vyvíjejí tlak na SŽDC, aby tudy vlaky vůbec nejezdily,“ míní Michalec.
Starostové chtějí založit sdružení, které bude dráhu vlastnit
Pokud totiž po nějaké trati dva roky neprojede ani jeden vlak, pak by mohl drážní úřad rozhodnout o zrušení dráhy. A zejména ty malé regionální nejsou ziskové a s jejich údržbou jsou jen potíže.
Jestli vlaky v září vyjedou, bude jasné po 22. srpnu. Když se to ani pak nepovede, sdružení obcí flintu do žita házet nehodlá. „Počítáme, že do konce roku vyjedeme, i kdyby to měly být až romantické vánoční cesty,“ slibuje Michalec.
Aby příští rok takovým komplikacím starostové předešli, hodlají již v září založit oficiální sdružení a budou usilovat o získání Kozí dráhy do svého vlastnictví. „Podle současných zákonů by na nás měla být převedena bezúplatně,“ dodal Michalec. Kolik provoz takové tratě bude stát, zatím nechtěl prozradit.
Autor: Andrea Angermannová
Zdroj: MF DNES