Rubriky
Zprávy

Dálnice D8 se zase opozdí

Dálnice D8 čelí dalším potížím, které mohou opět znamenat oddálení jejího dokončení. Ministerstvo dopravy zvažuje krizový scénář kvůli obavám, že dálnice nebude do roku 2015 hotová a Česko by muselo vracet evropské dotace. Podle původních plánů se už přitom po dálnici mělo jezdit.

V tuto chvíli nemáme jistotu, že se dálnice stihne do roku 2015 postavit,“ připustil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Balík více než osmi miliard korun, kterými stavbu platí Evropská unie přes Operační program Doprava (OPD), by museli úředníci přesunout na jiné silniční stavby.

Ministerstvo proto už začalo hledat náhradní projekty, které by mohly z osmimiliardového dotačního balíku čerpat. Problémem však je, že stát nemá vlastní peníze, které jsou při spolufinancování staveb dotacemi nezbytné.

Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Petra Bendla jde o rozhodnutí, které musí být vyřešené v řádu několika týdnů. „Záleží především na vyhodnocení míry rizik ze strany ministerstva, jak moc nám hrozí, že o peníze jinak přijdeme,“ uvedl Bendl.

Termín dokončení ohrožují spory
Ředitelství silnic a dálnic žádá znovu o sloučené územní rozhodnutí a stavební povolení, které by umožnilo mít už papíry na stavbu i posledního zbytku dálnice. Tyto dokumenty by mohly být kompletní během června.

„Od vydání stavebního povolení jsme schopni dálnici dostavět do 38 měsíců,“ tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Dálnice by tak mohla být hotová nejdříve na podzim roku 2014. Další zdržení by ovšem už znamenalo nesplnění termínu.

Ekologové sice slibují, že už neplánují další žaloby ani odvolávání, podle náměstka Hampla však v tuto chvíli běží ohledně stavby ještě další spory, které blíže nespecifikoval a které ohrožují konečný termín dokončení.

Pokud by dálnice přišla o evropskou dotaci, musel by ji stát dokončit kompletně ze svého. Vzhledem k nedostatku peněz ve státní kase však není jasné, zda by se stavba dál nezpomalila.

Jan Sůra Zdroj: MF DNES