Hřensko v posledních letech sužuje řícení skal. Koncem února se podařilo upravit a zpevnit pískovcové bloky, které ohrožovaly silnici směrem do Německa. Ta už je zase průjezdná, ale riziko skalního řícení tam nepominulo. Jak tedy vypadá v hřenských skalách?
Před zhruba šesti týdny skončila hlavní část sanace masivů, které nejvíce ohrožovaly bezpečnost na silnici pod skalami. Pro motoristy se tak uvolnil jeden jízdní pruh vozovky, ale práce na zajištění a vyčištění dalších nestabilních bloků pokračovaly až do těchto dnů. Teď už pracovníci ústecké dodavatelské firmy hřenské skály začínají vyklízet.
Už dřívější monitoring ale prokázal, že ve skalách nad silnicí je řada dalších rizikových masivů a bloků. Podle odborných posudků geologů je bude nutné co nejdříve sanovat – hrozba nenadálého skalního řícení tam totiž trvá. Problém musí s dalšími partnery řešit správa národního parku České Švýcarsko. Musí nechat zpracovat projektovou dokumentaci a poté získat potřebné finanční prostředky na dokončení sanačních prací zbývajících nestabilních skal.
Výdaje na sanaci skal se pohybují v milionových částkách. První etapa sanace stála zhruba pět milionů. Podstatně dražší ale budou další zabezpečovací práce. Podle stávajících odhadů si vyžádají kolem třiceti milionů. Správa národního parku už připravila žádost o dotaci z Operačního fondu životního prostředí.
Pokračování sanace bude záležet nejen na tom, jestli České Švýcarsko dotaci získá, ale také na tom, zda ministerstvo životního prostředí bude moci všechny potřebné práce předfinancovat. Takže ochránci přírody budou mít ještě se zajištěním hřenských skal starostí více než dost.
Autor: Josef Suk
Zdroj: ČRo Sever